Communicatievaardigheden-v3.0(2016NL): verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '==Algemeen== Naam: '''nl.zorg.Communicatievaardigheden''' link=CommunicationSkills-v3.0(2016EN)<BR> Versie: '''3.0''' <br> ZIB Status:Final<br...') |
|||
Regel 85: | Regel 85: | ||
==Information Model== | ==Information Model== | ||
<BR> | <BR> | ||
− | + | <imagemap> Bestand:Communicatievaardigheden-v3.0Model(NL).png | center | |
+ | rect 715 60 850 130 [[VerpleegkundigeInterventie-v3.0(2016NL)]] | ||
+ | rect 234 60 369 130 [[#9245]] | ||
+ | rect 800 448 1039 498 [[#ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] | ||
+ | rect 573 448 793 498 [[#ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst]] | ||
+ | rect 828 333 1011 403 [[#9239]] | ||
+ | rect 592 334 775 404 [[#9253]] | ||
+ | rect 298 448 538 498 [[#BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] | ||
+ | rect 68 448 289 498 [[#BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst]] | ||
+ | rect 326 332 509 402 [[#9251]] | ||
+ | rect 86 333 269 403 [[#9252]] | ||
+ | rect 715 209 850 279 [[#9247]] | ||
+ | rect 235 209 370 279 [[#9250]] | ||
+ | rect 449 54 632 134 [[#9238]] | ||
+ | desc none | ||
+ | </imagemap> | ||
<BR> | <BR> | ||
{| border= "1" width="1500px" style = "font-size: 9.5pt; border: solid 1px silver; border-collapse:collapse;" cellpadding = "3px" cellspacing ="0px" | {| border= "1" width="1500px" style = "font-size: 9.5pt; border: solid 1px silver; border-collapse:collapse;" cellpadding = "3px" cellspacing ="0px" | ||
Regel 91: | Regel 106: | ||
|style="width:30px;"|Type||style="width:100px;"|Id||colspan="6 " style="width:140px;"|Concept||Card.||style="width: 600px;"|Definitie||style="width:200px;"|DefinitieCode||style="width:200px;"|Verwijzing | |style="width:30px;"|Type||style="width:100px;"|Id||colspan="6 " style="width:140px;"|Concept||Card.||style="width: 600px;"|Definitie||style="width:200px;"|DefinitieCode||style="width:200px;"|Verwijzing | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: #E3E3E3; " | |-style="vertical-align:top; background-color: #E3E3E3; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: block.png| 20px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: block.png| 20px | link=]] |
||NL-CM:18.3.1 | ||NL-CM:18.3.1 | ||
− | |colspan ="6" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: CommunicationSkills">[[Bestand: arrowdown.png | 10px]]Communicatievaardigheden</span> | + | |colspan ="6" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9238 Title="EN: CommunicationSkills">[[Bestand: arrowdown.png | 10px | link=]]Communicatievaardigheden</span> |
| | | | ||
|Rootconcept van de bouwsteen Communicatievaardigheden. Dit concept bevat alle gegevenselementen van de bouwsteen Communicatievaardigheden. | |Rootconcept van de bouwsteen Communicatievaardigheden. Dit concept bevat alle gegevenselementen van de bouwsteen Communicatievaardigheden. | ||
Regel 99: | Regel 114: | ||
| | | | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: #E8D7BE; " | |-style="vertical-align:top; background-color: #E8D7BE; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: folder.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: folder.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.3 | ||NL-CM:18.3.3 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: Expression">[[Bestand: arrowdown.png | 10px]]ZichUiten</span> | + | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9247 Title="EN: Expression">[[Bestand: arrowdown.png | 10px | link=]]ZichUiten</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Container van het concept ZichUiten. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept ZichUiten. | |Container van het concept ZichUiten. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept ZichUiten. | ||
Regel 112: | Regel 127: | ||
| | | | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.4 | ||NL-CM:18.3.4 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: ExpressionNonVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]ZichUitenNonVerbaleCommunicatie</span> | + | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9239 Title="EN: ExpressionNonVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]ZichUitenNonVerbaleCommunicatie</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Zich uiten middels non-verbale communicatie betreft het gebruiken van gebaren, symbolen en tekeningen om boodschappen over te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het hoofd schudden ter afkeuring en het maken van een tekening of diagram om een feit of een complex idee over te brengen. Het concept bevat ook het gebruik van lichaamstaal, tekens, symbolen en foto's. | |Zich uiten middels non-verbale communicatie betreft het gebruiken van gebaren, symbolen en tekeningen om boodschappen over te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het hoofd schudden ter afkeuring en het maken van een tekening of diagram om een feit of een complex idee over te brengen. Het concept bevat ook het gebruik van lichaamstaal, tekens, symbolen en foto's. | ||
Regel 127: | Regel 142: | ||
{| | {| | ||
|- | |- | ||
− | |[[Bestand: List2.png]]||[[#ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst|ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] | + | |[[Bestand: List2.png | link=#ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]]||[[#ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst|ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] |
|} | |} | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.5 | ||NL-CM:18.3.5 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: ExpressionVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]ZichUitenVerbaleCommunicatie</span> | + | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9253 Title="EN: ExpressionVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]ZichUitenVerbaleCommunicatie</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Zich uiten middels verbale communicatie betreft het produceren van woorden, zinnen en langere passages in spreektaal, met een letterlijke en figuurlijke betekenis. Voorbeelden hiervan zijn mondeling een feit meedelen of een verhaal vertellen. | |Zich uiten middels verbale communicatie betreft het produceren van woorden, zinnen en langere passages in spreektaal, met een letterlijke en figuurlijke betekenis. Voorbeelden hiervan zijn mondeling een feit meedelen of een verhaal vertellen. | ||
Regel 145: | Regel 160: | ||
{| | {| | ||
|- | |- | ||
− | |[[Bestand: List2.png]]||[[#ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst|ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst]] | + | |[[Bestand: List2.png | link=#ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst]]||[[#ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst|ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst]] |
|} | |} | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: #E8D7BE; " | |-style="vertical-align:top; background-color: #E8D7BE; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: folder.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: folder.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.6 | ||NL-CM:18.3.6 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: Understanding">[[Bestand: arrowdown.png | 10px]]Begrijpen</span> | + | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9250 Title="EN: Understanding">[[Bestand: arrowdown.png | 10px | link=]]Begrijpen</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Container van het concept Begrijpen. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept Begrijpen. | |Container van het concept Begrijpen. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept Begrijpen. | ||
Regel 161: | Regel 176: | ||
| | | | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.7 | ||NL-CM:18.3.7 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: UnderstandingNonVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]BegrijpenNonVerbaleCommunicatie</span> | + | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9251 Title="EN: UnderstandingNonVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]BegrijpenNonVerbaleCommunicatie</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Het begrijpen van non-verbale communicatie betreft de letterlijke en impliciete betekenis begrijpen van boodschappen die worden overgebracht door lichaamstaal, symbolen en tekeningen. Een voorbeeld hiervan is het begrijpen dat een kind moe kan zijn wanneer het in de ogen wrijft. Dit concept bevat begrijpen van lichaamstaal, algemene tekens, symbolen, tekeningen en foto's. Het begrijpen van formele gebarentaal maakt geen onderdeel uit van dit concept. | |Het begrijpen van non-verbale communicatie betreft de letterlijke en impliciete betekenis begrijpen van boodschappen die worden overgebracht door lichaamstaal, symbolen en tekeningen. Een voorbeeld hiervan is het begrijpen dat een kind moe kan zijn wanneer het in de ogen wrijft. Dit concept bevat begrijpen van lichaamstaal, algemene tekens, symbolen, tekeningen en foto's. Het begrijpen van formele gebarentaal maakt geen onderdeel uit van dit concept. | ||
Regel 176: | Regel 191: | ||
{| | {| | ||
|- | |- | ||
− | |[[Bestand: List2.png]]||[[#BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst|BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] | + | |[[Bestand: List2.png | link=#BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]]||[[#BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst|BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst]] |
|} | |} | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: CO.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.8 | ||NL-CM:18.3.8 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: none;" | | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: UnderstandingVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]BegrijpenVerbaleCommunicatie</span> | + | |colspan ="4" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9252 Title="EN: UnderstandingVerbalCommunication">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]BegrijpenVerbaleCommunicatie</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Het begrijpen van verbale communicatie betreft het begrijpen van de letterlijke en impliciete betekenis van gesproken boodschappen, zoals begrijpen of een bewering een feit betreft of een taalgebonden uitdrukking is. | |Het begrijpen van verbale communicatie betreft het begrijpen van de letterlijke en impliciete betekenis van gesproken boodschappen, zoals begrijpen of een bewering een feit betreft of een taalgebonden uitdrukking is. | ||
Regel 194: | Regel 209: | ||
{| | {| | ||
|- | |- | ||
− | |[[Bestand: List2.png]]||[[#BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst|BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst]] | + | |[[Bestand: List2.png | link=#BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst]]||[[#BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst|BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst]] |
|} | |} | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: ST.png| 16px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: ST.png| 16px | link=]] |
||NL-CM:18.3.9 | ||NL-CM:18.3.9 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: Explanation">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]Toelichting</span> | + | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9245 Title="EN: Explanation">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]Toelichting</span> |
|0..1 | |0..1 | ||
|Toelichting op één of meer aspecten van de communicatievaardigheden, die niet in één van de andere concepten uitgedrukt kan worden. | |Toelichting op één of meer aspecten van de communicatievaardigheden, die niet in één van de andere concepten uitgedrukt kan worden. | ||
Regel 210: | Regel 225: | ||
| | | | ||
|-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | |-style="vertical-align:top; background-color: transparent; " | ||
− | |style = "text-align:center" |[[Bestand: Verwijzing.png| 20px]] | + | |style = "text-align:center" |[[Bestand: Verwijzing.png| 20px | link=]] |
||NL-CM:18.3.2 | ||NL-CM:18.3.2 | ||
|style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | |style = "width: 7px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; border-left: none; border-right: 1px dotted silver;" | | ||
− | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Title="EN: NursingProcedure">[[Bestand: arrowright.png | 10px]]VerpleegkundigeActie</span> | + | |colspan ="5" style ="padding-left: 0px"|<span Id=9249 Title="EN: NursingProcedure">[[Bestand: arrowright.png | 10px | link=]]VerpleegkundigeActie</span> |
|0..* | |0..* | ||
|Verpleegkundige acties die nodig zijn bij ondersteuning van de patiënt bij beperkingen die de patiënt ondervindt bij het communiceren. | |Verpleegkundige acties die nodig zijn bij ondersteuning van de patiënt bij beperkingen die de patiënt ondervindt bij het communiceren. | ||
Regel 220: | Regel 235: | ||
{| | {| | ||
|- | |- | ||
− | |[[Bestand: block.png]]||[[VerpleegkundigeInterventie-v3.0(2016NL) |VerpleegkundigeInterventie]] | + | |[[Bestand: block.png | link=VerpleegkundigeInterventie-v3.0(2016NL)]]||[[VerpleegkundigeInterventie-v3.0(2016NL) |VerpleegkundigeInterventie]] |
|} | |} | ||
|} | |} | ||
Regel 229: | Regel 244: | ||
{|class="wikitable" width="703px" style= "font-size: 9.5pt;" | {|class="wikitable" width="703px" style= "font-size: 9.5pt;" | ||
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
− | |colspan="2" style="background-color: #1F497D; width: 100%; color | + | |colspan="2" style="background-color: #1F497D; width: 100%; "|<font color=#FFFFFF><b>Communicatievaardigheden</b></font> |
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
− | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; color | + | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; "|<font color=#FFFFFF><b>Begrijpen</b></font> |
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
| style="width: 39%; "|BegrijpenNonVerbaleCommunicatie | | style="width: 39%; "|BegrijpenNonVerbaleCommunicatie | ||
Regel 239: | Regel 254: | ||
| style="width: 61%; "|Lichte beperking (5-24%) | | style="width: 61%; "|Lichte beperking (5-24%) | ||
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
− | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; color | + | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; "|<font color=#FFFFFF><b>ZichUiten</b></font> |
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
| style="width: 39%; "|ZichUitenNonVerbaleCommunicatie | | style="width: 39%; "|ZichUitenNonVerbaleCommunicatie | ||
Regel 247: | Regel 262: | ||
| style="width: 61%; "|Matige beperking (25-49%) | | style="width: 61%; "|Matige beperking (25-49%) | ||
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
− | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; color | + | |colspan="2" style="background-color: #4F81BD; width: 100%; "|<font color=#FFFFFF><b>VerpleegkundigeActie</b></font> |
|-style=vertical-align:top; | |-style=vertical-align:top; | ||
| style="width: 39%; "|Activiteit | | style="width: 39%; "|Activiteit | ||
Regel 435: | Regel 450: | ||
+ | ==Deze bouwsteen in overige publicaties== | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>[[Communicatievaardigheden-v1.0(2015NL) | Publicatie 2015, (Versie 1.0)]]</li> | ||
+ | </ul> | ||
==Meer over deze bouwsteen== | ==Meer over deze bouwsteen== | ||
− | + | Om informatie op basis van zorginformatiebouwstenen uit te wisselen zijn aanvullende, meer technische specificaties nodig.<BR>Niet iedere omgeving kan met dezelfde technische specificaties overweg. Om deze reden zijn er meerdere typen technische specificaties: | |
+ | <ul> | ||
+ | <li>HL7® versie 3 CDA compatibele specificaties, beschikbaar via de Nictiz ART-DECOR® omgeving [http://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--zib2016bbr-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.6.4.2.18.3&effectiveDate=2016-05-01T00:00:00&language=nl-NL&scenariotree=false [[File:artdecor.jpg|16px|link=]]]</li> | ||
+ | <li>HL7® FHIR® compatibele specificaties, beschikbaar via de Nictiz-omgeving op de Simplifier FHIR Registry [https://simplifier.net/NictizSTU3/~resources?text=zib&category=StructureDefinition [[File:fhir.png|link=]]]</li> | ||
+ | </ul> | ||
De bouwsteen is ook beschikbaar als [[Media:nl.zorg.Communicatievaardigheden-v3.0(2016NL).pdf|pdf bestand]] [[File:PDF.png|link=]] of als [[Media:nl.zorg.Communicatievaardigheden-v3.0(2016NL).xlsx|spreadsheet]] [[File:xlsx.png|link=]] | De bouwsteen is ook beschikbaar als [[Media:nl.zorg.Communicatievaardigheden-v3.0(2016NL).pdf|pdf bestand]] [[File:PDF.png|link=]] of als [[Media:nl.zorg.Communicatievaardigheden-v3.0(2016NL).xlsx|spreadsheet]] [[File:xlsx.png|link=]] | ||
==Over deze informatie== | ==Over deze informatie== | ||
De informatie in deze wiki pagina is gebaseerd op de Publicatie zomer 2016 <BR> | De informatie in deze wiki pagina is gebaseerd op de Publicatie zomer 2016 <BR> | ||
De voorwaarden van gebruik staan op de beginpagina [[Bestand:list2.png|link=ZIB_Hoofdpagina]]<BR> | De voorwaarden van gebruik staan op de beginpagina [[Bestand:list2.png|link=ZIB_Hoofdpagina]]<BR> | ||
− | Deze pagina is gegenereerd op | + | Deze pagina is gegenereerd op 24/01/2018 23:52:58 <BR> |
----- | ----- | ||
<div style="text-align: right; direction: ltr; margin-left: 1em;" >[[Bestand: Back 16.png| link= ZIB_Publicatie_2016(NL)]] [[ZIB_Publicatie_2016(NL) |Terug naar ZIB overzicht ]]</div> | <div style="text-align: right; direction: ltr; margin-left: 1em;" >[[Bestand: Back 16.png| link= ZIB_Publicatie_2016(NL)]] [[ZIB_Publicatie_2016(NL) |Terug naar ZIB overzicht ]]</div> |
Versie van 25 jan 2018 om 00:08
Inhoud
Algemeen
Naam: nl.zorg.Communicatievaardigheden
Versie: 3.0
ZIB Status:Final
Publicatie: 2016
Publicatie status: Published
Publicatie datum: 1-5-2016
Metadata
DCM::CoderList | Werkgroep RadB Verpleegkundige Gegevens |
DCM::ContactInformation.Address | * |
DCM::ContactInformation.Name | * |
DCM::ContactInformation.Telecom | * |
DCM::ContentAuthorList | Werkgroep RadB Verpleegkundige Gegevens |
DCM::CreationDate | 2-4-2014 |
DCM::DeprecatedDate | |
DCM::DescriptionLanguage | nl |
DCM::EndorsingAuthority.Address | |
DCM::EndorsingAuthority.Name | NFU & V&VN |
DCM::EndorsingAuthority.Telecom | |
DCM::Id | 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.3.18.3 |
DCM::KeywordList | Communicatievaardigheden, verbale communicatie, non-verbale communicatie |
DCM::LifecycleStatus | Final |
DCM::ModelerList | Werkgroep RadB Verpleegkundige Gegevens |
DCM::Name | nl.zorg.Communicatievaardigheden |
DCM::PublicationDate | 1-5-2016 |
DCM::PublicationStatus | Published |
DCM::ReviewerList | Projectgroep RadB Verpleegkundige Gegevens & Kerngroep Registratie aan de Bron |
DCM::RevisionDate | 8-9-2015 |
DCM::Superseeds | |
DCM::Version | 3.0 |
HCIM::PublicationLanguage | NL |
Revision History
Publicatieversie 1.0 (01-07-2015)
Publicatieversie 3.0 (01-05-2016)
ZIB-453 | Wijziging naamgeving ZIB's en logo's door andere opzet van beheer |
Concept
! Let op: deze bouwsteen ondergaat momenteel een substantiele revisie. Een nieuwe versie zal na de zomer beschikbaar zijn.
Communicatievaardigheden zijn de vaardigheden van patiënt m.b.t. het delen van informatie (zowel verbaal als non-verbaal), waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen het begrijpen van de gecommuniceerde informatie en het zich kunnen uiten, zowel verbaal als non-verbaal.
Beperkingen in communicatievaardigheden kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan een gevolg zijn van hersenletsel, zoals afasie, of een stoornis in de mentale functies. Dit kan een grote impact hebben op de mate waarin iemand informatie begrijpt of de manier waarop iemand zich kan uiten. Ook patiënten die slechthorend zijn kunnen moeite hebben met communicatie.
Mate van taalbeheersing is geen onderdeel van communicatievaardigheden.
Purpose
Informatie over communicatievaardigheden is essentieel om inzicht te krijgen in de aard van mogelijke beperkingen, zodat hiermee rekening gehouden kan worden bij de zorg voor en de communicatie met de patiënt.
Evidence Base
De definities van de concepten zijn (deels) ontleend aan de Nederlandse vertaling van de ICF begrippen.
Information Model
Type | Id | Concept | Card. | Definitie | DefinitieCode | Verwijzing | ||||||||
NL-CM:18.3.1 | Communicatievaardigheden | Rootconcept van de bouwsteen Communicatievaardigheden. Dit concept bevat alle gegevenselementen van de bouwsteen Communicatievaardigheden. | ||||||||||||
NL-CM:18.3.3 | ZichUiten | 0..1 | Container van het concept ZichUiten. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept ZichUiten. |
|
||||||||||
NL-CM:18.3.4 | ZichUitenNonVerbaleCommunicatie | 0..1 | Zich uiten middels non-verbale communicatie betreft het gebruiken van gebaren, symbolen en tekeningen om boodschappen over te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het hoofd schudden ter afkeuring en het maken van een tekening of diagram om een feit of een complex idee over te brengen. Het concept bevat ook het gebruik van lichaamstaal, tekens, symbolen en foto's. |
|
| |||||||||
NL-CM:18.3.5 | ZichUitenVerbaleCommunicatie | 0..1 | Zich uiten middels verbale communicatie betreft het produceren van woorden, zinnen en langere passages in spreektaal, met een letterlijke en figuurlijke betekenis. Voorbeelden hiervan zijn mondeling een feit meedelen of een verhaal vertellen. |
|
| |||||||||
NL-CM:18.3.6 | Begrijpen | 0..1 | Container van het concept Begrijpen. Deze container bevat alle gegevenselementen van het concept Begrijpen. |
|
||||||||||
NL-CM:18.3.7 | BegrijpenNonVerbaleCommunicatie | 0..1 | Het begrijpen van non-verbale communicatie betreft de letterlijke en impliciete betekenis begrijpen van boodschappen die worden overgebracht door lichaamstaal, symbolen en tekeningen. Een voorbeeld hiervan is het begrijpen dat een kind moe kan zijn wanneer het in de ogen wrijft. Dit concept bevat begrijpen van lichaamstaal, algemene tekens, symbolen, tekeningen en foto's. Het begrijpen van formele gebarentaal maakt geen onderdeel uit van dit concept. |
|
| |||||||||
NL-CM:18.3.8 | BegrijpenVerbaleCommunicatie | 0..1 | Het begrijpen van verbale communicatie betreft het begrijpen van de letterlijke en impliciete betekenis van gesproken boodschappen, zoals begrijpen of een bewering een feit betreft of een taalgebonden uitdrukking is. |
|
| |||||||||
NL-CM:18.3.9 | Toelichting | 0..1 | Toelichting op één of meer aspecten van de communicatievaardigheden, die niet in één van de andere concepten uitgedrukt kan worden. |
|
||||||||||
NL-CM:18.3.2 | VerpleegkundigeActie | 0..* | Verpleegkundige acties die nodig zijn bij ondersteuning van de patiënt bij beperkingen die de patiënt ondervindt bij het communiceren. |
|
Kolommen Concept en DefinitieCode: houdt de muis boven de waarde voor meer informatie
Voor uitleg over de gebruikte symbolen, zie de legenda pagina
Example Instances
Communicatievaardigheden | |
Begrijpen | |
BegrijpenNonVerbaleCommunicatie | Geen beperking (0-4%) |
BegrijpenVerbaleCommunicatie | Lichte beperking (5-24%) |
ZichUiten | |
ZichUitenNonVerbaleCommunicatie | Lichte beperking (5-24%) |
ZichUitenVerbaleCommunicatie | Matige beperking (25-49%) |
VerpleegkundigeActie | |
Activiteit | Gebruik maken van symbolenkaart bij communicatie. |
Toelichting | Door afasie begrijpt patiënt over het algemeen goed, maar heeft veel moeite met de juiste woorden vinden. |
References
1. International Classification of Functioning Disability and Health (ICF) [Online] Beschikbaar op:http:/www.rivm.nl/who-fic/icf.htm [Geraadpleegd: 13 februari 2015]
Valuesets
BegrijpenNonVerbaleCommunicatieCodelijst
Valueset OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.18.3.3 |
Conceptnaam | Conceptcode | Codestelselnaam | Codesysteem OID | Omschrijving |
Geen beperking | d315.0 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 0-4% |
Lichte beperking | d315.1 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 5-24% |
Matige beperking | d315.2 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 25-49% |
Ernstige beperking | d315.3 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 50-95% |
Volledige beperking | d315.4 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 96-100% |
BegrijpenVerbaleCommunicatieCodelijst
Valueset OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.18.3.4 |
Conceptnaam | Conceptcode | Codestelselnaam | Codesysteem OID | Omschrijving |
Geen beperking | d310.0 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 0-4% |
Lichte beperking | d310.1 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 5-24% |
Matige beperking | d310.2 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 25-49% |
Ernstige beperking | d310.3 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 50-95% |
Volledige beperking | d310.4 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 96-100% |
ZichUitenNonVerbaleCommunicatieCodelijst
Valueset OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.18.3.1 |
Conceptnaam | Conceptcode | Codestelselnaam | Codesysteem OID | Omschrijving |
Geen beperking | d335.0 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 0-4% |
Lichte beperking | d335.1 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 5-24% |
Matige beperking | d335.2 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 25-49% |
Ernstige beperking | d335.3 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 50-95% |
Volledige beperking | d335.4 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 96-100% |
ZichUitenVerbaleCommunicatieCodelijst
Valueset OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.18.3.2 |
Conceptnaam | Conceptcode | Codestelselnaam | Codesysteem OID | Omschrijving |
Geen beperking | d330.0 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 0-4% |
Lichte beperking | d330.1 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 5-24% |
Matige beperking | d330.2 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 25-49% |
Ernstige beperking | d330.3 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 50-95% |
Volledige beperking | d330.4 | ICF | 2.16.840.1.113883.6.254 | Beperking 96-100% |
Deze bouwsteen in overige publicaties
Meer over deze bouwsteen
Om informatie op basis van zorginformatiebouwstenen uit te wisselen zijn aanvullende, meer technische specificaties nodig.
Niet iedere omgeving kan met dezelfde technische specificaties overweg. Om deze reden zijn er meerdere typen technische specificaties:
- HL7® versie 3 CDA compatibele specificaties, beschikbaar via de Nictiz ART-DECOR® omgeving
- HL7® FHIR® compatibele specificaties, beschikbaar via de Nictiz-omgeving op de Simplifier FHIR Registry
De bouwsteen is ook beschikbaar als pdf bestand of als spreadsheet
Over deze informatie
De informatie in deze wiki pagina is gebaseerd op de Publicatie zomer 2016
De voorwaarden van gebruik staan op de beginpagina
Deze pagina is gegenereerd op 24/01/2018 23:52:58